دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر شیخ‌الاسلامی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه:

هیچ مکتبی غیر از اسلام نگفته که گام نهادن در مسیر دانش، گام زدن در راه بهشت است

چهره ماندگار ادبیات و عرفان اسلامی گفت: برای ترویج دانش و ساختن انسان‌های عالم، آگاه و متخصص عاطفه دینی را در تعلیم چنان تزریق کنیم که این عاطفه اصیل فکری و گرایش حتمی موجب افزایش فعالیت‌های علمی و ایمانی شود.
کد خبر : 57034

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا دکتر علی شیخ‌الاسلامی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) گفت: «از زمانی که امام خمینی (ره) مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند و فرهیختگان جامعه به تأمل در این برانگیخته‌اند تا به امروز سخنرانی‌ها، مقاله‌ها، بحث‌ها و ... در این زمینه تشکیل شده است تا ابعاد و زوایای این مسئله در تعلیم و تربیت و ساخت و ساز جامعه اسلامی به معنی واقعی کلمه شفاف و روشن شود.»


او افزود: «علی‌رغم تمامی تلاش‌های انجام شده در این زمینه باز جای پرسش باقی است که مراد از وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟ بنده قصد دارم به اصل تعلیم و تربیت در اسلام رجوع کنم و این پرسش را مطرح کنم که آیا دستگاه تعلیم و تربیت اسلام ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارد که آن را از سایر مکاتب تعالیم متمایز کنیم؟ باید حوزه به شاخصه‌ها و اهداف مشخص در این باب عنایت مضاعف داشته باشد و دانشگاه نیز باید با این ویژگی‌های دستگاه و نظام تعلیم و تربیت، بیش از پیش خود را وفق دهد.»


شیخ‌الاسلامی خاطر نشان کرد: «اولین و مهمترین و غیرقابلتردیدترین شاخصه نظام تعلیم و تربیت در اسلام، صبغه الهی و عبادی دادن به علم است، و این مسئله کوچکی نیست که ما برای ترویج دانش و ساختن انسان‌های عالم، آگاه و متخصص عاطفه دینی را در تعلیم چنان تزریق کنیم که این عاطفه اصیل فکری و گرایش حتمی موجب افزایش فعالیت‌های علمی و ایمانی شود.»


عضو شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «ما در هیچ مکتبی غیر از اسلام چنین تعبیری نداریم که هر کس گامی در مسیر دانش بردارد، گام در راه بهشت برداشته است. در نتیجه باید علم و دانشگاه را چنان الهی و ملکوتی کنیم که بهشت روی زمین شود و دانشجویان، اساتید، و طالبان علم در فضای حوزه و دانشگاه احساس حضور در بهشت و نفس کشیدن در فضای آن کنند.»


وی ضمن تأکید بر این نکته که علم حتی در معنای تجربی برای معنویت و ایجاد فضای الهی افق‌گشا است گفت: «اسلام داشتن علم را سرمایه، وسیله و عامل و انگیزه رسیدن به مقام والای انسانی می‌داند.»


شیخ‌الاسلامی خصوصیت دوم دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی را تعمیم علم در ارکان شش گانه تعلیم و تربیت دانست و گفت: «هیچ مکتبی به وسعت اسلام در باب دانش طلبی و علم جویی تأکید نمی‌کند. امیدواریم به با توجه به این ویژگی‌ها زمینه بهتر و بیشتر وحدت حوزه و دانشگاه را فراهم کنیم و عالم ربانی را با وحدت حوزه دانشگاه را بسازیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب